Nowelizacja specustawy (z 31.03.2021, DzU poz. 568), która weszła w życie z dniem 1.01.2021 wprowadziła obowiązek rejestrowania umów o dzieło na formularzu RUD. O zawarciu umowy o dzieło należy powiadamiać ZUS od 1.01.2021, obowiązek stosuje się jedynie do umów zawieranych od 1 stycznia 2021 (umowy wcześniejsze, które trwają nie podlegają temu przepisowi). Zawarcie umowy o dzieło należy zgłosić w ciągu 7 dni od daty jej podpisania. Rejestracji umowy na druku można dokonać elektronicznie lub papierowo. Wyjątkami są umowy zawarte:
- z własnym pracownikiem,
- przez własnego pracownika z obcym podmiotem/obcą osobą, ale wykonywanej na rzecz pracodawcy,
- z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach tej działalności.
Pod obowiązek powiadomienia o zawarciu umowy o dzieło nie podlegają jednostki organizacyjne, które nie są płatnikiem składek, np. spółka prawa handlowego, fundacja czy stowarzyszenie, jeśli nikogo nie zgłaszają i nie rozliczają ze składek.
Wątpliwości budzi kwestia zgłaszania do ZUS umów o dzieło zawartych z pracownikami korzystającymi z urlopu macierzyńskiego, wychowawczego czy bezpłatnego. Tacy wykonawcy podczas w/w urlopów tracą status „własnego pracownika” i w konsekwencji nawiązane z nimi umowy o dzieło pozostają wolne od składek. Czy takie osoby należy zgłaszać na nowym druku? Ta kwestia pozostaje niejasna…